Articles

Maxxis Minion DHF 3C/EXO Review

Geschonken met onze prestigieuze Editors’ Choice Award zijn we simpelweg de tel kwijtgeraakt van het aantal keren dat deze band onze met zeem beklede konten heeft gered. Hij heeft het vermogen om de omstandigheden op trails letterlijk beter te maken. Tijdens een historische zomerdroogte werden de mountainbikepaden zo zanderig dat we wensten dat we in plaats daarvan een recensie van rotsklimmateriaal toegewezen kregen. We waren er zo’n beetje “overheen.” Toen reden we op de Minion DHF.

Opeens was het plezier op de fiets een stuk minder afhankelijk van de conditie. In plaats van ons te voelen als kleuters die met een plastic schepje in een zandbak aan het klungelen waren, voelden we ons nu bulldozerbestuurders. Hoe goed deze band ook was tijdens onze droge zomer, onze passie ervoor werd alleen maar groter toen de seizoenen veranderden en er eindelijk vocht viel. Wat we ook met deze band deden, hij verwelkomde het met open armen en smeekte om meer.

Maxxis heeft onlangs een nieuw karkas aangekondigd dat ze EXO+ noemen. Deze nieuwe karkaslaag valt precies tussen de huidige EXO (getest) en de stevige Double Down karkassen van Maxxis in en voegt een extra beschermlaag toe aan de zijwand in vergelijking met het EXO-model dat hier is besproken voor een betere weerstand tegen lekrijden en zijwandscheuren. EXO+ zal iets meer wegen dan EXO, een afweging voor de verbeterde duurzaamheid. We zijn geïntrigeerd door dit nieuwe aanbod en we zullen de Minion DHF in de nabije toekomst opnieuw testen in het EXO+ karkas.

Vergelijking van prestaties

De Maxxis Minion DHF is een van de populairste banden voor goed...

De Maxxis Minion DHF is niet voor niets een van de populairste banden. Deze band doet alles goed.

Het nemen van bochten

Proberen om de songteksten van Salt-N-Peppa en Ice Cube uit ons hoofd te krijgen, was het enige wat we niet echt leuk vonden aan het nemen van bochten met deze band. “P-p-push it real good”, want hoe hard je ook “je schouders eronder zet”, je kunt deze band niet te hard duwen. Het EXO karkas biedt voldoende ondersteuning aan de zijwand, terwijl het toch soepel genoeg blijft om het loopvlak zich naar de grond te laten vormen en op de velg te laten blijven zitten. We hebben nog nooit iemand horen klagen over een kronkelend of vouwend loopvlak onder de band. Als je het geluk hebt dat Moab je thuisbasis is, kunnen de noppen een beetje agressief zijn voor slickrock. Hetzelfde geldt voor exceptioneel opeengepakt vuil. Deze band doet het het beste als hij iets heeft om zijn tanden in te zetten.

De dubbele rubbersamenstelling van de door ons geteste 3C Maxx Terra-versie maakt gebruik van een zachtere compound voor de schouderknobbels. Zodra je de sweet spot raakt, bijten en houden deze noppen op een voorspelbare en vertrouwenwekkende manier. Bovenop het stevigere rubber dat voor de basis van de band wordt gebruikt, vermoedden we dat de agressieve, afwisselend rechthoekige en L-vormige schouderknoppen een beetje tippelig zouden zijn wanneer ze op hun gewicht worden belast of in bochten worden geduwd. We hadden het niet meer mis kunnen hebben, want de noppen stonden stevig en weigerden te wijken. De overwegend zanderige omstandigheden die kenmerkend zijn voor Lake Tahoe tijdens de hitte van de zomer zijn een geweldige match voor deze band.

De DHF heeft een zeer goed gedefinieerd gevoel in de bochten. Zet je in voor die...

De DHF heeft een zeer goed gedefinieerd gevoel in bochten. Ga voor de scherpe kantjes en laat hem zijn werk doen.

Twijfel echter niet om met deze band de motor over de bochten te laten hellen. Als je hem te lang in het overgangsgebied laat hangen, kan hij wat slingerig aanvoelen. Andere banden, zoals de Maxxis Assegai en de WTB Convict, hebben dezelfde agressieve zijknoppen en bochtenvaardigheid, maar beide zijn bedoeld voor rijden met zwaartekracht en wegen aanzienlijk meer. De Schwalbe Hans Dampf gaf, in tegenstelling tot de DHF, een driftig bochtengevoel dat heel anders was dan het “locked in” gevoel van de bovengenoemde banden.

Tractie

Het door ons geteste Maxx Terra compound lijkt een goede balans te zijn tussen grip, slijtage en rolsnelheid. Het is een geweldige compound die een langere levensduur biedt dan banden met hun Maxx Grip compound. In vergelijking met banden met het stevigere en slijtvaste Maxx Speed-compound is er weinig verschil in rolweerstand. Als het steil wordt en je wijsvinger kramp begint te krijgen, lijkt het middenprofiel zich effectief over rotsen, wortels en elk trailmedium daartussen uit te spreiden. De ondersteuning door het robuuste karkas maakt een lagere bandenspanning mogelijk, waardoor de hoeveelheid band die in contact komt met de grond toeneemt om de tractie te verbeteren. Je zult zien dat veel mensen deze band ook achter gebruiken, en dat is niet voor niets.

We zouden de agressieve noppen van deze band kunnen vergelijken met de WTB Vigilante, maar we vonden dat deze banden in minder omstandigheden goed presteerden, terwijl de Minion DHF een consistentere performance had. Nogmaals, de Specialized Butcher bootst het rijgedrag van de DHF na met een vergelijkbaar lamellenpatroon.

De DHF heeft je onder controle als het tijd is om het rustiger aan te doen. Het agressieve...

De DHF dekt je wanneer het tijd is om het rustiger aan te doen. Het agressieve profielpatroon werkt goed in alle omstandigheden, zowel voor als achter.

Tractie bij remmen

Wanneer je in situaties komt waarin je echt moet afremmen en stoppen, is de Minion DHF in staat om de boel snel af te remmen. De lamellen op het middenprofiel zijn diep en breed en lopen iets uit aan de voorrand. Onder sterke remkrachten zijn de noppen in staat zich te spreiden en het terrein te besmeuren. Het remmen is vooral indrukwekkend op ondergronden waar de hoge lamellen zich kunnen ingraven. Maxxis zegt dat de band ontworpen is voor losse en modderige omstandigheden. In de zeldzame gevallen dat we tijdens onze zomer in Californië op regen werden getrakteerd, waren deze band en de Schwalbe Magic Mary onze eerste keus. De andere 99 procent van de tijd, los is een passende beschrijvende term voor onze typische trail omstandigheden en remmen was net zo indrukwekkend.

Bijzonder opmerkelijk is de remtractie op losse en harde ondergronden. Veel van onze lokale ritten hebben rotstrappen die bedekt zijn met een laag zand, wat een uitdagend remoppervlak vormt. De 3C Maxx Terra compound bleek een uitzonderlijke hoeveelheid grip te bieden door een combinatie van een harder rubber voor de basis en twee verschillende hardheidsrubbers voor het midden- en schouderprofiel. Als je het geluk hebt dat je lokale trails hebt die asfalthard zijn of als je meestal op gladde, power-tamped flow trails rijdt, lijkt deze band misschien een beetje overkill.

De hoge nokken en het agressieve profielpatroon van de DHF voegen wat...

De hoge nokken en het agressieve profielpatroon van de DHF voegen wat rolweerstand toe in ruil voor uitstekende bochten- en remcapaciteiten.

Rolweerstand

De versterkte noppen zorgen ervoor dat deze band goed blijft rollen, ondanks het feit dat het een van de agressiever uitziende banden in onze test is. De 3C Maxx Terra is een mooie combinatie van zachter rubber voor de schouder noppen en steviger, slijtvaster rubber op het midden loopvlak. Op verharde oppervlakken is het gemakkelijk om uit te wijken en het verschil in tractie te voelen wanneer de motorfiets een bocht ingaat en overgaat van het middelste loopvlak naar de schouderknoppen.

De band heeft de neiging snel zijn vaart te verliezen zodra je stopt met trappen op vlakke, hardere oppervlakken. Gelukkig is dat niet waarom je een band als deze koopt. Van alle banden die we hebben getest, zit de Minion DHF ongeveer in het midden wat rolweerstand betreft. Hij voelt niet zo slepend aan als sommige van de zwaardere en zelfs agressievere banden die we hebben getest. Geblinddoekt en cruisend over asfalt (totaal niet aan te raden), zouden we waarschijnlijk niet in staat zijn om het verschil in rolweerstand te zien tussen deze en de Specialized Butcher.

Het is gemakkelijk om een beetje minder rolweerstand te slikken voor...

Het is gemakkelijk om een beetje minder rolweerstand te slikken voor vertrouwen in steil en rotsachtig terrein.

Installatie

Dik aanvoelende zijwanden maken deze band veel gemakkelijker te managen dan sommige andere. Hij houdt zijn vorm vast in plaats van te floppen, te rollen en te vouwen in onze handen als je hem op de velg schuift. Het rubber is zeer gripvast en we hebben de bandenlichters nooit gebruikt. Het plaatsen van de hiel was eenvoudig met onze Booster pomp. De zijwanden van Maxxis banden leken veel minder poreus of doorlatend te zijn, want we hebben nooit natte plekken of lekkage opgemerkt en de band hield de volgende dag dezelfde luchtdruk als na de eerste montage.

Levensduur

Onze Minion DHF is echt de trouwe dienaar die zijn naam al aangeeft. Tijdens onze test heeft hij het grootste deel van de tijd op het voorwiel gezeten, waardoor we de strijd zijn aangegaan met scherpe rotsen, wortels, stronken en glasscherven. De dik aanvoelende EXO zijwanden, met hun extra laag bescherming, weren elk soort puin waar we overheen, doorheen of recht in rolden.

Deze band heeft ons nooit in de steek gelaten, zelfs niet tijdens het rijden in skiresorts waar veel rijders naar het “Double Down” downhill karkas zouden grijpen (niet getest). We vonden het EXO karkas robuuster dan het Protection karkas van de Continental Mountain King en het Snakeskin karkas van de Schwalbe Hans Dampf, waardoor we tractie konden rijden met een maximale lagere bandenspanning en minder kans op flatting.

Als je agressief rijdt, is de kans groot dat je profiteert#039;van...

Als je agressief rijdt, is er een goede kans dat je profiteert van de prestaties van de DHF.

Waarde

We vinden het leuk als een product onze Editors’ Choice Award wint en niet het duurste product in de test is. Het oude gezegde “Je krijgt waar je voor betaalt” leidt er vaak toe dat het best presterende product het grootste gat in je portemonnee slaat. Hoewel Maxxis banden verre van wat je zou beschouwen als een koopje zijn, is de verkoopprijs van deze band het waard in ons boek, plus je kunt ze meestal in de uitverkoop vinden. Dan weer, we vinden het moeilijk om een prijs te zetten op iets dat maakt doen wat je liefde nog veel leuker.

Als je#039;nog nooit op een Maxxis Minion DHF hebt gereden, doe jezelf dan een plezier en...

Als je nog nooit op een Maxxis Minion DHF hebt gereden, doe jezelf dan een plezier en probeer het eens. Je kunt ons later dankbaar zijn.

Conclusie

De Minion DHF is de winnaar van onze Editor’s Choice Award voor zijn uitstekende prestaties op de trails dankzij de combinatie van grip in de bochten, tractie bij het trappen en remmen, en duurzaamheid. Deze band geeft je vertrouwen en kan je helpen je rijstijl naar een hoger niveau te tillen. We kunnen niet genoeg goeds zeggen over de Minion DHF. Combineer hem met een Minion DHR II achter voor agressief trailrijden.

Andere versies

De Minion DHF is verkrijgbaar voor 26″ wielen in 2.3″, 2.35″, 2.5″, en 2.5 “WT breedtes. Hij is verkrijgbaar in EXO, EXO+, en Double Down karkassen en rubber compounds zoals Maxx Terra, Dual, en Super Tacky.
Voor 27.5″ wielen is hij verkrijgbaar in 2.3″, 2.5 “WT, en 2.6” breedtes. Hij is verkrijgbaar in Maxx Terra, Maxx Grip en Dual rubbersamenstellingen.
In de 29″ wielmaat is hij verkrijgbaar in 2,3″ en 2,5″ breedtes. Hij is verkrijgbaar in Maxx Terra en Dual rubbersamenstellingen.